Advolex - Kein schöner Leben

Ein privates Blog, völlig ohne Allgemeininteresse.

Name: Advolex
Location: Lidingö, Sweden

Friday, October 9, 2009

"Styckmordsmålets" pendant i nutid

Claes Sandgren skrev bl a följande på Dagens Juridiks debattsida:

"I somras förklarade Attunda tingsrätt en av sina domare jävig. Denne handlade det mål som är en följd av att läkarna i det s.k. styckmordsmålet väckt talan mot staten om skadestånd. En preskriptionsinvändning av staten hade underkänts av domaren i ordalag som tingsrätten fann vara jävsgrundande. Det är ett ovanligt beslut – möjligen unikt i modern tid – att en domare fråntas ett mål p.g.a. domskälens utformning.

Jävsreglerna är vagt utformade. Bedömningen av vad som skall anses vara jäv är ganska godtycklig och det är sällan som tillämpningen av reglerna kommer under prejudikatinstanserna prövning. Mot den här bakgrunden vore det angeläget att domarna hade riktlinjer för vad som går för sig. I ett land, där snart sagt varje korvhandlare har etiska riktlinjer, är det märkligt att domarna saknar sådana."
Inför etiska riktlinjer för domare! - Dagens Juridik (9 October 2009)
http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2009/10/Infor-etiska-riktlinjer-for-domare/
http://snipurl.com/tqrcz


Är detta ett förtäckt angrepp på korvandlarkåren? Jag tror inte det. Denna yrkeskår var tämligen omfattande men trots detta illa organiserad ännu på 1960-talet. Idag finns ykeskåren knappast kvar, inte med låda på magen i alla fall. Yrkesgruppen har livskraftigt skildrats i Owe Thörnqvists låt Varm Korv Boogie från årtiondet innan. Och anledningen att så många kårer har infört etiska regler är att det är enda sättet att undvika en drakonisk lagstiftning. Bättre att förekomma än att förekommas!

Följdmålet till det s k styckmordsmålet pågår alltså trots preskriptionsinvändning från JK:s sida. Preskriptionsinvändningens bedömning i en mellandom (rådmannen Nils Hedström) medförde att lagmannen stödde JK:s jävsinvändning mot rådmannen. Anders Agell, som fram till sin bortgång drev de från styckmordsåtalet frikända (men i praktiken ändå dömda) läkarnas kamp för upprättelse. har skrivit om jävsprövningen.

Mellandomen beskrivs av Agell sålunda: "Attunda tingsrätt har den 22 april avkunnat en mellandom av hög kvalitet i preskriptionsfrågan. Den kan ses som en viktig milstolpe för de allvarliga överväganden om strukturfel i det svenska rättssystemet, vilka måste leda till olika förändringar när målet väl är avslutat. Genom mellandomen har en domare i tingsrätt - rådman Nils Hedström - visat vad som kan presteras i rättsstatens och människornas intresse."

JK:s jävsinvändning sammanfattade Agell: "Särskilt märkligt i JK:s inlaga är påståendet att rådmannen Nils Hedström, som lett förberedelsen i målet och i mellandom 2008-04-22 avslagit statens preskriptionsinvändning, skulle på grund av domskälen ha blivit jävig att delta i målets fortsatta handläggning." [I början av april 2007 inkom de båda läkarnas stämningsamsökan och Attunda tingsrätt meddelade i augusti 2008 sitt beslut att bifalla JK:s jävsinvändning. Stockholms tingsrätt (rådmannen Peter Wiking Jonsson) hade i juli månad 2007 avkunnat ett jävsbeslut i ett annat mål (Ä 15304-07), vari "Mariannes beslut II" strax därefter (samma dag, 2007-07-18) meddelades, med uttrycklig hänvisning i jävsfrågan till styckmordsmålet. Hänvisningen skedde inte i skälen till beslutet, utan vid sidan om, men vid sittande bord under domstolsförhandlingen dit han tillkallats av den jäviga domaren. Attunda tingsrätts motsatta bedömning i det målet förelåg inte förrän ett år senare, men rådmannen vid Stockholms tingsrätt kände till omständigheterna i styckmordsmålets pendant. Det interimistiska beslutet "Mariannes beslut II" fastställdes ett år senare, 2008-07-10, (rådmannen Magnus Barnekow), vilket också skedde före det Attunda tingsrätts jävsbeslut 2008-08-08 som Agell vände sig emot.]
Beslutet den 8 augusti 2008 - www.andersagell.se (9 October 2009)
http://www.andersagell.se/styck_skadestand.html
http://snipurl.com/tqs79

Labels: , , , , ,

Thursday, May 7, 2009

Barnets bästa? - C. Lagstiftningsärendets gång

C. Lagstiftningsärendets gång

1. Timbro 2001, ISBN: 91-7566-442-9

Birgitta Kurtén-Lindberg - Tokfeminismen (förordet daterat den 25 september 2000)

2. "I november 2000 kommer (dåvarande statsministern, min anm.) Göran Persson ut som feminist och på våren nästa år antar även det socialdemokratiska partiet begreppet. Socialdemokraterna har egentligen varit feminister ända sedan 1990, deklarerar Persson. Det är bara det att själva begreppet inte varit aktuellt i debatten då, hävdar han." Helena Gunnarsson i Fokus den 31 mars 2006.

3. Kommittédirektiv

Dir nr: Dir. 2002:89
Departement: Ju, Justitiedepartementet
Regeringssmtr 2002-06-27
Rubrik: Vårdnad, boende, umgänge
Sammanfattning: Utvärdera 1998 års reform
Kommitté: 2002 års vårdnadskommitté

4 "Idag säger fem av sju partiledare att de är feminister. Det är bara Fredrik Reinfeldt (m) och Göran Hägglund (kd) som väljer att inte kalla sig det. Dessutom pågår en diskussion om att starta ett feministparti. Feminismen har tagit plats i politiken på ett helt annat sätt än för tio år sedan. Samtidigt är många bedömare eniga om att utvecklingen mot jämställdhet har stagnerat på flera områden. Exempel som ofta nämns är att arbetsmarknaden är starkt könssegregerad; män arbetar oftare i högre betalda yrken och på högre befattningar än kvinnor. Kvinnor tjänar i snitt bara 92 procent av männens lön, även om hänsyn tas till skillnader i yrkesval och arbetstid." Anna Asker, SvD 22 november 2004.

5. Kommittébetänkande

Vårdnad-Boende-Umgänge. Barnets bästa, föräldrars ansvar (SOU 2005:43). Titta vilka grupper som har företrädare i kommittén!

Publicerad 31 maj 2005

6. Remissyttranden

a) Justitiekanslern den 2 september 2005 (ss 49, 147)

b) Umgängesrättsföräldrarnas Riksförening

7. Debatt, GP 20 januari 2006 (Anna Wahlgren och Karl-Erik Neij)

"Barn ska inte behöva välja mellan föräldrarna"

"Konflikter mellan separerade föräldrar lär vi tyvärr aldrig komma ifrån. Vad vi kan göra är att ha en ordning där det inte lönar sig för föräldrar att skjuta barnen framför sig i striden. Genomförs kommitténs förslag kan resultatet bara bli ett: Barn kommer i en aldrig tidigare skådad omfattning att fullt ut dras in i de stridigheter som vuxenvärlden bär det fulla ansvaret för."

8. Lagrådets yttrande

Protokoll den 20 februari 2006
Staffan Magnusson, Leif Thorsson och Karl-Ingvar Rundqvist

"Enligt lagrådets mening är det tveksamt om man genom den föreslagna kompletteringen av 6 kap 5 § kan uppnå en sådan uppstramning av rättspraxis (avseende domar om gemensam vårdnad, min anm.) som synes vara eftersträvad. Att hänsyn ska tas till föräldrarnas samarbetsförmåga underströks redan i förarbetena till den nuvarande lagstiftningen, och Högsta domstolens avgörande år 2000 (NJA 2000 s 345, MiN:s anm.) grundade sig också på ett sådant beaktande."

9. Regeringens proposition

Prop 2005/06:99, Nya vårdnadsregler

Utgiven 16 mars 2006

10. Feminismen: Bubblan som sprack

31 mars 2006

Text Helena Gunnarsson
http://www.fokus.se/2006/03/feminismen-bubblan-som-sprack/

11. SFS 2006:458

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2006

Förarbeten: Prop. 2005/06:99, bet. 2005/06:LU27, rskr. 2005/06:309

12. Riksdagsvalet i Sverige 2006 ägde rum den 17 september 2006.

D. Synpunkter på den antagna lagen.

”Lagen” är en lagändring i Föräldrabalken (SFS 2006:458). Den kan man egentligen bortse från, därför att lagändringen hade utretts av en kommitté med feminister av många schatteringar. På grund av detta aparta persongalleri blev betänkandet med det ursprungliga lagförslaget synnerligen svagt, med kompromisser och logiska kullerbyttor bakom varje hörn.

Lagförslaget behövdes strängt taget inte. Redan genom rättsfallet NJA 2000 s 345 hade HD understrukit att hänsyn ska tas till föräldrarnas samarbetsförmåga och grundat sitt prejudicerande avgörande på ett sådant beaktande.

Självklart skulle lagförslaget aldrig ha antagits. Nu skedde detta ändå, i efterdyningarna av folkhemsfeminismens självförvållade död. Det antogs av samma aningslösa riksdagsmän som nu är förvånade när "Pappaombudsmannen" bedriver sitt opinionsbildande arbete. Förstå mig rätt: Nog är det en viktig uppgift som denne självutnämnde Pappaombudsman tagit på sig. Men det är inte säkert att han gör lagen (eller papporna/rättsordningen/demokratin) en tjänst när han framför att det är fel på lagen. Enligt lagen så är det viktigaste kravet - fortfarande - att varje åtgärd ska vara för barnets bästa. Skyldigheten att svara för barnets bästa åligger inte bara föräldrarna utan också, och inte minst, domaren. Barnets bästa ska utredas förutsättningslöst enligt lagen. Det görs inte om man slentrianmässigt dömer till moderns förmån bara för att föräldrarna tvistar om vårdnad eller boende eller vad som helst. Inte ens om man utgår från att en majoritet av lagstiftningkommitténs ledamöter skulle vara besatt av tanken att mödrarna ska ha barnen om föräldrarna är oense, så är inte det lagens eller ens lagstiftarens ståndpunkt. Lagstiftaren är ju bl a Pappaombudsmannen aningslösa riksdagsmän. Nej, det är inte lagen det är fel på, det är tillämpningen. Och tillämpningen kan ändras, fast det ofta ser utsiktslöst ut.

Vad innebär då det "nya" kravet på samarbetsförmåga? Ja, det är fortfarande så att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut om vårdnad m m, däribland beslut om vem/vilka föräldrar som ska anförtros vårdnaden. Utan att det ska vara avgörande så skall det i bedömningen av vad som är bäst för barnet fästas avseende särskilt vid två förhållanden, och beträffande vårdnad dessutom av ett tredje förhållande, som även det har betydelse, i så måtto att avseende särskilt ska fästas även vid detta tredje förhållande, för vad som är bäst för barnet. Att avseende ska fästas särskilt vid ett visst förhållande kan inte betyda annat än att det är viktigt och att det ska motiveras särskilt i beslutet. Däremot sägs inget om hur viktigt det är i och för sig och hur viktigt det är i förhållande till de andra båda förhållandena. Detta spörsmål får lösas på vanligt sätt, genom tolkning i rättspraxis. Propositionen utgår från att motiven är den viktigaste tolkningskällan, och så är det nog i vart fall när HD har gjort tolkningen med ledning av motivuttalandena, som i NJA 2007 s 382. En kritik mot detta synsätt - rättskällelära - kan bygga på att detta lagstiftningsärende överdriver sin egen betydelse, därigenom att propositionen försvarar det egna lagförslaget men inte tidigare lagstiftningsreformer. Propositionen ger därför inget svar på hur avvägningen mellan de tre förhållandena som avseende särskilt ska fästas vid.

Avseende ska alltså särskilt fästas vid föräldrarnas samarbetsförmåga vid ställningstagandet till om det är bäst för barnet att vårdnaden ska vara gemensam. Dessutom ska särskilt avseende fästas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna, alltså egentligen två förhållanden i ett. Det är givet att barnets behov av kontakt med den från vårdnad uteslutne föräldern aktualiseras vid ställningstagandet till vårdnadsfrågan.

Rättsfallet Flygvärdinnan och chefspiloten behandlar en konkret situation, och ska inte ha betydelse i andra fall om inte omständigheterna är desamma. Det gör inte papporna till offer generellt. Som Pappaombudsmannen skriver i artkeln om rättsfallet, så är begreppet ”samarbete” så vidsträckt att det inte kan ensamt användas för att tillerkänna modern vårdnad. Det måste helt enkelt vara det bästa alternativet och man måste klargöra varför det alternativet är överlägset. Samarbetssvårigheterna måste förstås vara avsevärda för att det ska få betydelse för just dessa barns bästa. Någon presumtionsregel för att det ska vara modern ger inte rättsfallet, och någon sådan finns inte heller i lagen. Problemet är inte HD, utan snarare att underrätterna kan strunta i HD och vad värre är: lagen utan kontroll. Värre ska det bli, för även år 2008 infördes nya lagregler om prövningstillstånd till hovrätterna.

Tyvärr är jag själv inte något bra exempel på att det inte är synd om papporna. Men jag envisas med att tro och hävda, att mitt eget exempel handlar om en erbarmlig rättstillämpning, med inkvisitoriska och partiska domare, som skyddas av sina kollegor, av vilka somliga bara har den egna domstolens förmenta goda anseende för ögonen. Andra styrs av andra skäl, som inte är ett dugg bättre. Mina barn har haft otur helt enkelt. Så länge jag slåss för dem.

Labels: , , , , , , ,

Wednesday, January 30, 2008

En kortfattad rapport om en faders vedermödor

Date: Wed, 30 Jan 2008 19:57:08 +0100

Talade just med barnen, för farmor berättade att Mathilde hade =
sagt att hon hört av Michaela att jag inte kunde ha barnen till =
helgen. Sanningen är som alltid att Marie stoppar till och med barnens =
initiativ med att barnen ska på kalas m m. Denna gång skulle =
Marcus på ishockyskola och Michaela till Melanie på kalas. =
Eftersom dessa fritidsaktiviteter är viktigare än att de =
träffar sin pappa, så kan du lätt förstå vem som =
får träda tillbaka. Som om jag hade deltagit i hennes beslut att =
barnens fritidsaktiviteter ska äga rum på helgerna, som är =
enda gången barnen kan träffa sin pappa. Lusfräckt, men =
modern har de (...) domarna på sin sida, hittills.

Hörde just att mitt mål, som är det enda målet sedan =
skilsmässan som jag har startat, nu har flyttats över till avd. 1 =
på Stockholms tingsrätt. Där ligger redan de båda =
mål som Marie börjat, med exempellöst inkvisitorisk =
handläggning av den solklart jäviga rådmannen Marianne G.

Jag måste nu ytterligare öka de egna ansträngningarna i =
bodelningen och de tre gamla målen.

En kortfattad rapport om en faders vedermödor.

Trots dessa svårigheter kanske jag kan få Mathilde över =
helgen. Hennes mor vågar nog inte trilskas för tydligt nu under =
pående vårdnads och boendeutredning. Svar ges =
imorgon.

Labels: , , , , ,

Monday, January 28, 2008

RÅ utreder jävsavstängd nämndeman




Hej!
Det här är ett tips om en artikel som Advolex (skickat till dig.


Bloggar och diskussionsfora är inte fredade från jävs- eller förtalsanklagelser, om nu någon trodde det.


RÅ utreder jävsavstängd nämndeman

Riksåklagaren inleder en förundersökning mot den jävsavstängde nämndemannen vid Stockholms tingsrätt.


Läs artikeln


Labels: , , ,

Friday, October 26, 2007

Ledamöter har i två avgöranden tagit ställning till omständigheter rörande samma projekt - Clipmarks

Oklart rättsläge kring jävsfrågor i miljömål


Enligt Banverket förelåg jäv då hovrättens ledamöter i två avgöranden tagit ställning till omständigheter rörande samma projekt och därför inte varit i stånd att pröva det aktuella målet på ett objektivt sätt. Jävsfrågan ska nu prövas av HD.

Miljööverdomstolen fann att Banverkets miljökonsekvensbeskrivning var så bristfällig att den inte kunnat läggas till grund för prövning, samt att den uppdelning av projektet som gjorts i ansökan orsakat att prövningen fått en icke ändamålsenlig avgränsning och omfattning. Hovrätten konstaterade att målet är särpräglat och att vägledning inte står att finna i praxis eller doktrin. Enligt rätten har Miljööverdomstolen varit tvungen att göra bedömningar om projektet i sin helhet för att avgöra de tidigare tvistefrågorna. Vad Banverket anfört om felaktiga utgångspunkter vid prövningen ansågs inte utgöra sådana omständigheter som omfattas av de åberopade jävsbestämmelserna. Enligt hovrätten förelåg därmed ingen jävssituation. Efter överklagande av Banverket meddelar HD nu prövningstillstånd.

Labels: , , ,